Опис
Ікона в профільованій дерев'яній рамі.
Основою ікони є цілісний лист міді.
Тло ікони карбоване рослинним візерунком.
Зображення св. рівноап. Костянтина і Олени, Янголів, прп. Антонія, Феодосія і Варлаама Печерських. Сюжети в клеймах написані в техніці олійного живопису; інше поле ікони заповнено бароковим орнаментом, виконаним у техніці карбування. Живопис частково поновлений (одяг і антураж), ймовірно, в 1767-1769 рр.
Центральною композицією ікони, що займає дві третини образотворчого простору, є зображення св. рівноап. імператора Костянтина і св. рівноап. цариці Олени, предстоячих Хресту. По центральній вертикалі викарбуваний великий п'ятикутний хрест з Т-образним завершенням, терновим вінцем у середхресті, двома рельєфними срібними цвяхами на правій і лівій частинах поперечини і двома такими ж срібними об'ємними цвяхами, розташованими внизу вертикалі хреста, на тлі зображення стилізованого орнаментованого серця. Над Хрестом, в арковому завершенні ікони, викарбовано зображення благословляючої двоперстям Правиці Божої в сяйві і хмарах. По боках Хреста стоять св. рівноап. Костянтин і Олена, над ними – два янголи зі знаряддями Страстей в руках.
Сцена, що зображена в клеймі у вигляді картуша, який знаходиться безпосередньо під Хрестом, продовжує композиційну вертикаль, живопис якого оповідає про «Розкопки місця поховання Хреста». У центрі образотворчого поля, на другому плані, зображено, величної архітектури місто, а на першому плані – печера в землі, яку копає старець-іудей, і з якої піднімаються пахощі. По боках від печери стоять групи людей: ліворуч – жестикулюють єрусалимські євреї, праворуч – св. цариця Олена, яка вказує на печеру. Цей картуш виділяється і положенням, і форматом, і розміром: він має прямокутну, видовжену по горизонталі форму. Картуш розміщений особливо, тоді як інші клейма розташовані в ряд по вертикалі праворуч і ліворуч від Хреста, мають форму правильних овалів.
По обидва боки від центральної композиції (ліворуч та праворуч) викарбувані картуші з зображеннями історії пошуку та прославлення Чесного Хреста.
Образотворча розповідь про виявлення Чесного Хреста Господнього починається з композиції «Видіння хреста імператору Костянтину» (верхній лівий картуш).
Наступний картуш «Іудеї і старець Юда (Киріака) перед царицею Оленою» оповідає про покликання іудеїв до цариці і її прохання розповісти про місце, «Де ховається Чесний Хрест Господній».
Третій картуш нижній ліворуч – «Старця Юду виводять з рову».
Правий верхній картуш оповідає про «Набуття Хреста». Дія відбувається на тлі білокам'яного міста. Двоє чоловіків виймають з ями Хрест, тоді як поруч лежать ще два хрести. Праворуч стоїть Цариця Олена в оточенні царедворців.
У сюжеті «Визначення істинності Хреста» Патріарх Єрусалимський Макарій в оточенні священства покладає на покійного Хрест і той оживає.
Закінчується розповідь у правому нижньому картуші «Воздвиження Чесного Хреста». На тлі храму Патріарх Єрусалимський Макарій і святий диякон (з німбом) на узвишші споруджують Хрест і поклоняються Йому. Праворуч від Хреста знаходяться ченці, ліворуч св. рівноап. Костянтин і Олена в оточенні начальників вельмож військових і городян.
Таким чином, клейма утворюють оповідання, що має струнку логічну структуру.
Перша (ліва) тріада клейм – «Видіння хреста імператору Костянтину», «Іудеї і старець Юда (Киріак) перед царицею Оленою», «Старця Юду виводять із ями» оповідає про пошук Хреста.
Друга (права) тріада клейм – «Набуття Хреста», «Визначення істинності Хреста», «Воздвиження Чесного Хреста» розповідає, власне, про набуття, встановлення істинності і спорудженні Хреста.
Картуш під центральною композицією в поєднанні з двома нижніми картушами ліворуч і праворуч утворює третю (нижню) тріаду зображень: «Старця Юду виводять із ями», «Розкопки місця поховання Христа ...», «Воздвиження Чесного Хреста».
У нижній частині ікони, уздовж нижнього краю, представлені три поясні зображення в ряд свв. прп. Антонія (праворуч), Феодосія (ліворуч) і Варлаама (в центрі) Печерських.
Прп. Антоній і Феодосій тримають сувої з текстами; прп. Варлаам правицею благословляє, а у лівій руці тримає Євангеліє. Фігури святих розташовані в чашечках квітів, що карбовані в металі