Опис
Літак Як-38 — радянський палубний штурмовик із вертикальним зльотом і посадкою (СВЗП), розроблений в ОКБ Яковлєва в 1960-х роках. Він став першим і єдиним серійним літаком ВМФ СРСР із такою можливістю. Призначався для розміщення на авіаційних крейсерах типу "Київ", виконуючи завдання штурмової підтримки та перехоплення.
Роки виробництва: 1975–1988, за цей час було виготовлено 231 одиницю. Літак застосовувався в навчально-бойових польотах, а також у військових операціях у 1980-х роках. В 1991 році Як-38 було знято з експлуатації.
Це тридвигунний літак із двома підйомними двигунами для вертикального польоту та одним маршовим для горизонтального. Серед основних особливостей можна виділити: можливість вертикального зльоту/посадки, відсутність радіолокаційного прицілу, обмежене бойове навантаження (до 1 т.), автоматичну систему катапультування при відмові двигунів.
Довжина: 16,37 м
Розмах крила: 7,32 м
Висота: 4,25 м
Максимальна швидкість: 1 280 км/год
Бойовий радіус: 380 км
Озброєння: керовані ракети "повітря-повітря", некеровані ракети та бомби, двуствольна гармата (ГШ-23) у підвісних контейнерах на пілонах під крилом (має чотири точки підвіски).
Фюзеляж напівмонококової конструкції. Має обтічну форму, яка оптимізована для мінімізації опору повітря та ефективної роботи двигунів. Включає три відсіки: носовий, центральний і хвостовий.
Носовий відсік:
Одномісна герметична кабіна пілота зі збільшеною площею скління для кращого огляду. Ліхтар кабіни відкидається назад для посадки та висадки пілота. Під кабіною розташовані авіоніка та системи управління. У нижній частині передбачено нішу для носового шасі.
Центральний відсік (основний силовий каркас):
Двигунний відсік із трьома реактивними двигунами: один маршовий двигун у центральній частині, два підйомних двигуни, розташовані вертикально за кабіною. Повітрозабірники з боків фюзеляжа з відкидними стулками для захисту при вертикальному зльоті. Вузли підвіски озброєння під крилами та фюзеляжем.
Хвостовий відсік:
Форсажна камера маршового двигуна. Рульові сопла, що допомагають керувати літаком під час вертикального польоту. Т-подібне хвостове оперення, що забезпечує стійкість.
Основні конструктивні елементи виконані з алюмінієвих сплавів. У зоні двигунів використовуються титанові й теплостійкі матеріали для захисту від високих температур. Панелі обшивки частково знімні для швидкого доступу до двигунів і систем.
Літак темно-синього кольору, бортовий номер "46" нанесено жовтим кольором. Вхідні повітрозабірники виділені червоним із характерною обводкою. Крило малого розмаху із закрилками та підкрильними вузлами підвіски озброєння. Шасі триопорне з передньою стійкою. Літак демілітаризовано. Блоки обладнання, агрегати систем, двигуни – відсутні.