Надзвуковий стратегічний бомбардувальник-ракетоносець Ту-22М0

Опис

Бомбардувальники Ту-22М0 були розроблені для знищення стратегічних об'єктів, кораблів та баз противника за допомогою крилатих ракет або вільнопадаючих бомб. Вони створювалися як модернізована версія Ту-22 з метою підвищення бойових можливостей Дальньої авіації СРСР та авіації ВМФ. Однак у результаті стали повністю новою конструкцією з новими двигунами та крилом змінної стрілоподібності. Через невідповідність моделі Ту-22М0 деяким вимогам ВПС, вона будувалася обмеженою серією. Літаки використовувалися в якості експериментальних та дослідних зразків для випробувань, доведення та вдосконалення бортових систем. Крім того, вони застосовувалися як навчально-тренувальні для підготовки льотного складу. Після завершення експлуатації деякі зразки використовувалися в інженерних училищах ВПС СРСР як навчальні посібники. Бомбардувальник Ту-22М0 був розроблений у ДКБ Туполєва на базі Московського механічного заводу «Опыт». Його створення розпочалося у 1967 році, а виробництво здійснювалося на Казанському авіаційному виробничому об'єднанні ім. С.П. Горбунова, де в період з 1969 по 1972 рік було виготовлено всього 10 одиниць. Генеральним конструктором виступав А.А. Туполєв, а головним конструктором – Д.С. Марков. Перший політ дослідний зразок здійснив 30 серпня 1969 року на заводському аеродромі в Казані. Екіпаж літака складався з чотирьох осіб. На ньому були встановлені два турбореактивні двигуни з форсажною камерою НК-144-22, кожен з яких мав максимальну тягу 22000 кгс. Згодом, у 1974 році, ці двигуни були замінені на модернізовані НК-22 серії 1. У 1980-х роках літак також позбавили можливості дозаправки в повітрі. Ту-22М0 експлуатувався як у Дальній авіації та авіації ВМФ СРСР, так і у Військово-Повітряних Силах України. Зокрема, він базувався у 185-му гвардійському Кіровоградсько-Будапештському Червонопрапорному важкому бомбардувальному авіаційному полку в Полтаві, а також використовувався у Київському вищому військовому авіаційному інженерному училищі. Літак розпочав свою експлуатацію 13 грудня 1969 року. Спочатку проходив льотні випробування у Жуковському, а згодом був переданий у 43-й Центр бойової підготовки та перенавчання льотного складу в м. Рязань. У 1975-1976 роках перебував у бойовому складі 185-го важкого бомбардувального авіаційного полку в Полтаві. 2 червня 1980 року Ту-22М0 здійснив переліт до Києва та був поставлений на збереження у Київське авіаційне училище. У жовтні 2002 року літак у пошкодженому стані передали до Державного музею авіації, а у 2004 році його відновили фахівці Миколаївського авіаремонтного підприємства «НАРП». Ту-22М0 мав можливість нести лише одну крилату ракету Х-22М, яку розміщували у внутрішньому бомбовому відсіку. Його оборонний комплекс складався виключно з апаратури радіоелектронної боротьби. Оптоелектронний бомбовий приціл на літаку був відсутній. Конструкція шасі включала основні опори з висувною середньою парою коліс. Бомбардувальник Ту-22М0 має довгастий фюзеляж із загостреним носом. Кабіна екіпажу розташована у передній частині літака під суцільним ліхтарем. Крило змінної стрілоподібності дозволяє літаку змінювати аеродинамічні характеристики в залежності від режиму польоту. Під крилами розташовані вузли кріплення для озброєння. Літак оснащений двома турбореактивними двигунами, встановленими в задній частині фюзеляжу з характерними повітрозабірниками з боків корпусу. Вертикальне оперення має характерну трапецієподібну форму, а горизонтальні стабілізатори розташовані на кормовій частині фюзеляжу. Основні опори шасі мають подвійні колеса, а додатково середню висувну пару.

Веб портал “Музейний фонд України” працює в тестовому режимі.

На даному етапі наповнення порталу відбувається співробітниками музеїв та заповідників, що включені в перелік згідно постанови Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2021 р. № 1388 “Про затвердження переліку музеїв та заповідників, в яких зберігаються музейні предмети, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України”